Od 1 września 2017r. Szkoła Podstawowa nr 4 w Wieluniu jest ośmioklasową szkołą państwową.
Obecnie w szkole funkcjonują 22 oddziały.
Od 1 września 2019r. wszyscy uczniowie uczą się w budynku
przy ul. 18 Stycznia 24.
Organem prowadzącym jest Gmina Wieluń.
Jesteśmy:
-
"Szkołą z klasą"
-
"Szkołą bez przemocy"
-
"Szkołą Promującą Zdrowie"
-
"Szkołą w ruchu"
-
INFORMACJA O DOFINANSOWANIU ZE STRONY WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W ŁODZI
Informujemy, że zadanie pn. „Zaplanowanie i utworzenie pracowni przyrodniczej „ZIELONY ZAKĄTEK” przy Szkole Podstawowej Nr 4 im. Królowej Jadwigi w Wieluniu ” zrealizowane zostało z udziałem środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W ŁODZI
Wartość ogólna zadania: 41 750,00 PLN
Wysokość dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Łodzi: 38 700,00 PLN
Forma dofinansowania z WFOŚiGW w Łodzi: dotacja w wysokości 38 700,00 PLN.
Nasza szkoła przystąpiła w roku szkolnym 2014/2015 do projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole”. W ramach jego realizacji uczniowie kl. I uczestniczą w zajęciach nauki gry w szachy w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo przez dwa lata. Lekcje prowadzone są przez nauczycieli, którzy uzyskali certyfikat uprawniający do nauczania podstaw gry w szachy.
Celem projektu jest zwiększenie umiejętności matematycznych uczniów, szczególnie w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów oraz kształtowania ważnych cech osobowości jak: odpowiedzialność, koncentracja czy intuicja.
NAUCZYCIEL W WYMIARZE EUROPEJSKIM - udział w programie wzięła
pani Jadwiga Wnuczek
Uczestniczenie w projekcie „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” było wyjątkowym doświadczeniem. Aktualnie staram się wykorzystywać zdobytą wiedzę, którą dzielę się z innymi nauczycielami, studentami oraz rodzicami moich uczniów.
Ponieważ jestem wychowawcą III klasy edukacji wczesnoszkolnej, przeprowadziłam kilka zajęć w terenie, wykorzystując zasoby naturalnego środowiska. Były to lekcje edukacji przyrodniczej połączone z wychowaniem fizycznym, które odbyły się w parku oraz w lesie. Zachęcam również swoich wychowanków, by każdą przerwę spędzali na boisku szkolnym. Przywiązuję wagę również do ćwiczeń praktycznych, stosując różne dostępne obiekty. Wspólnie z dziećmi zorganizowaliśmy zabawę w sklep. Uczniowie samodzielnie przygotowali stoiska z różnymi artykułami, sprzedawali i kupowali. Uczyli się kulturalnych zachowań podczas robienia zakupów. Była to ciekawa i pouczająca lekcja matematyki.
Poznane metody pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pozwoliły na wzbogacenie mojej oferty pedagogicznej. Wykorzystuję je zarówno podczas zajęć rozwijających zdolności uczniów „Chcę umieć więcej”, jak i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.
W dalszym ciągu kształcę umiejętności językowe uczestnicząc w kursie języka angielskiego w ramach projektu „Doskonalący się nauczyciel w zmieniającej się szkole”.
Doświadczenie zdobyte dzięki udziałowi w projekcie przyczyniło się do mojego rozwoju zawodowego oraz wpłynęło na poprawę jakości pracy szkoły, w której pracuję.
Jadwiga Wnuczek
Nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 4 im. Królowej Jadwigi w Wieluniu uczestniczył w szkoleniu w ramach projektu „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych”, który był realizowany od 31 marca 2014 r. do 05 kwietnia 2014 r. Celem wizyty było szczegółowe poznanie pracy placówek edukacyjnych – przedszkolnych i pierwszego etapu nauczania w Redruth i Falmouth. W trakcie zajęć organizowanych przez Highway Farm, pod hasłem "Praca z dzieckiem poza szkołą" nauczyciele poznali, w jaki sposób wzbogacać proces dydaktyczny wykorzystując zasoby naturalnego środowiska. Uczestnicy Projektu mieli również możliwość skonfrontowania metod pracy z dziećmi, w tym ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapoznali się z kulturą regionu Kornwalii. Mobilność wpłynęła także na nawiązanie kontaktów osobistych i formalnych oraz na lepsze i swobodniejsze posługiwanie się językiem obcym.
PROJEKT: „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego
WYNIKI KONKURSU "GRANTY 2014"
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Królowej Jadwigi w Wieluniu została laureatem Konkursu Stowarzyszenia Zdrowych Miast Polskich "GRANTY 2014". Komisja Konkursowa, złożona z przedstawicieli miast: Ciechocinka, Jaworzna i Poznania rozpatrzyła ponad 70 wniosków. Przyznano 9 nagród. Najwyższą liczbę uzyskanych punktów, i tym samym, I miejsce zapewnił sobie projekt edukacji ekologicznej pt. "Bądź z natury ekologiem" autorstwa p. Jolanty Czyżewskiej i p. Elżbiety Klimas z SP 4.
"Szkoła w ruchu"
Nasza szkoła, w roku szkolnym 2013/2014, przystąpiła do akcji "Ćwiczyć każdy może". Po zaakceptowaniu dokonań otrzymaliśmy tytuł "Szkoły w ruchu". Więcej o akcji i naszych działaniach można przeczytać w module "Ćwiczyć każdy może".
Zespół „Ekoasy” ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Wieluniu zajął czwarte miejsce w konkursie ekologicznym „Drugie Życie Elektrośmieci”. Konkurs miał charakter ogólnopolski, a rywalizowały w nim aż 218 drużyn z całego kraju.
7 czerwca 2013 r. na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyła się uroczysta Gala, podsumowująca V edycję konkursu „Drugie Życie Elektrośmieci” połączona z wręczeniem nagród laureatom. Wszystkie nagrodzone zespoły miały niepowtarzalną okazję zwiedzić stadion z przewodnikiem. Najnowocześniejsza arena w Polsce wywarła na uczniach ogromne wrażenie. Mogli poczuć się jak kibice, sprawdzając niezwykłą akustykę stadionu, zwiedzając zakamarki piłkarskiej szatni, w której do meczów Mistrzostw Europy przygotowywali się Cristiano Ronaldo czy Robert Lewandowski. Poznali trasy, którymi poruszają się fani piłki w czasie meczu. Zobaczyli, w jakich warunkach pracują dziennikarze na Trybunie Prasowej.
Nazwa projektu: „Możemy się różnić – musimy mieć równe szanse”
Nr umowy: UDA-PKOL.09.01.02-10-088/11-00
Nasza szkoła w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki rozpoczęła we wrześniu 2012r realizację projektu systemowego pod nazwą "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej’’ - "Możemy się różnić – musimy mieć równe szanse’’ współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt, którego realizację przewidziano na rok szkolny 2012/13, skierowany był do najmłodszych uczniów. Umożliwił on szkołom podstawowym wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu dydaktyczno-wychowawczego. Głównym celem projektu było wyeliminowanie stwierdzonych barier u uczniów, rozszerzenie umiejętności oraz wyeliminowanie wad wymowy, wad postawy. Cele te zostały zrealizowane poprzez zapewnienie każdemu dziecku oferty edukacyjno-wychowawczej zgodnej z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami, zwiększeniem zakresu wykorzystania w szkole aktywizujących metod nauczania.
W ramach projektu prowadzone były następujące zajęcia:
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu-120 godzin
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych-120 godzin
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia gimnastyki korekcyjnej-150 godzin
Na potrzeby efektywnego prowadzenia zajęć w ramach projektu szkoła została doposażona w materiały wynikające z procesu indywidualizacji oraz specjalistyczny sprzęt (np.: specjalistyczne oprogramowanie, pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak: wady wymowy, dysleksja). Zakupiona została m.in. tablica multimedialna, laptop oraz specjalistyczne oprogramowanie do logopedii i dysleksji.
Ogółem w Szkole Podstawowej nr 4 wartość zakupionych środków wyniosła 76 606,27zł, w tym cross-financing 7661,11zł.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego
W ramach Projektu realizowane były następujące zajęcia:
1. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu
Prowadząca: Maria Chmielewska, Jolanta Wandoch-Urbanek
Ilość grup: IV
Ilość godzin tygodniowo: zajęcia odbywają się raz w tygodniu dla każdej z grup.
Uczestnicy: uczniowie klas I-II (32 uczniów).
Cele zajęć:
-
przezwyciężenie skutków niepowodzeń szkolnych tj. trudności w czytaniu i pisaniu oraz przywrócenie prawidłowych postaw uczniów wobec dalszej nauki;
-
umożliwienie dzieciom opanowania i doskonalenia podstawowych umiejętności: czytania i pisania.
Zajęcia mają charakter nauki przez zabawę. Umożliwia to w dużej mierze doposażenie bazy dydaktycznej szkoły w materiały dydaktyczne, wynikające z procesu indywidualizacji oraz specjalistyczny sprzęt taki jak: tablica multimedialna, multimedialne oprogramowanie, drewniane,, Memory’’, płyta do interaktywnej nauki języka polskiego, układanki edukacyjne, magnetyczne abecadło, stemple „Szlaczki graficzne”, gry edukacyjne i historyjki obrazkowe. Dużą popularnością cieszą się wśród uczniów puzzle edukacyjne. Odpowiedni dobór metod pracy oraz atrakcyjne pomoce czynią zajęcia ciekawymi, a przez to podnoszą efektywność pracy nauczyciela i przyczyniają się do niwelowania dysfunkcji.
2. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w przyswajaniu treści matematycznych
Prowadząca: Jadwiga Wnuczek
Ilość grup: II
Ilość godzin tygodniowo: zajęcia odbywają się raz w tygodniu dla każdej z grup.
Uczestnicy: uczniowie klas I-III (16 uczniów).
Cele zajęć:
-
poprawa sprawności liczenia;
-
doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych;
-
posługiwanie się metodami matematycznymi w życiu codziennym;
-
podniesienie sprawności manualnej
-
kształtowanie umiejętności klasyfikowania, porządkowania i orientacji przestrzennej.
Zindywidualizowana praca z uczniami oraz zastosowanie metody czynnościowej sprzyja zdobywaniu przez nich wiadomości i umiejętności, lepszemu rozumieniu pojęć. Uczniowie poprzez działanie, manipulowanie, odkrywanie i przeżywanie wzbogacają swoją wiedzę. Nauczyciel jest przewodnikiem i doradcą. Ważną rolę odgrywają pomoce takie jak: Logigram, Puzelator, tabliczka ,,Abaco’’, Cyfry magnetyczne, specjalistyczny program komputerowy ,,Matematyka-Terapia Pedagogiczna’’. Pomagają one kształtować kompetencje kluczowe, a dodatkowo stymulują i zaspokajają samodzielną potrzebę odkrywania. Wdrażają do samokontroli i podnoszą motywację do samodzielnych działań.
3. Zajęcia logopedyczne
Prowadząca: Bożena Dubas, Jolanta Pęcherczyk,
Ilość grup: IV
Ilość godzin tygodniowo: zajęcia odbywają się raz w tygodniu dla każdej z grup.
Uczestnicy: uczniowie klas I-III (16 uczniów).
Cele zajęć:
-
korekcja istniejących u dzieci zaburzeń i wad wymowy;
-
usprawnianie układu oddechowego, fonacyjnego i aparatu artykulacyjnego;
-
kształcenie słuchu;
-
kształtowanie umiejętności percepcyjnych: wzrokowych, słuchowych i czuciowych.
W trakcie zajęć dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, fonetyczne, logorytmiczne kształtujące słuch fonematyczny i wspierające motorykę narządów artykulacyjnych. Uczniowie bardzo chętnie i systematycznie uczestniczą w zajęciach.
Praca przynosi oczekiwane efekty. Widać ogromne postępy w artykulacji poszczególnych głosek, co rzutuje na poprawność mowy i pisowni. Atrakcyjność działań nauczycieli podnoszą różnorodne pomoce dydaktyczne, które służą korekcji zaburzeń i wad wymowy.
4. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej
Prowadząca- Małgorzata Fertała,
Ilość grup-II
Ilość godzin tygodniowo -zajęcia odbywały się raz w tygodniu dla każdej z grup.
Uczestnicy: uczniowie klas I-III (25).
Cele zajęć:
-
niwelowanie wad postawy;
-
wyrównywanie zaburzeń rozwoju motorycznego;
-
uzupełnianie niedoboru ruchu dziecka;
-
korygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie do stanu prawidłowego;
Aby osiągnąć zamierzone cele nauczyciele stosowali metody naśladowcze, zabawowo-naśladowcze, oglądowe i ścisłe zadaniowe. Na każdych zajęciach dzieci uczone były zasad zdrowego i higienicznego trybu życia. Wyrobiono u nich nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała poprzez ćwiczenia, odpowiednie pogadanki, gry i zabawy korekcyjne. Uczniowie otrzymali również indywidualne zestawy ćwiczeń do pracy w domu oraz instruktaż ich wykonania. Zajęcia uatrakcyjniały przybory i przyrządy pozyskane w ramach Projektu takie jak: koordonki, deski balansujące, szczudła, trampoliny, zestawy sportowe (piankowe tory przeszkód), półkule sensoryczne, maty ,,Jeżyk”, piłki do masażu. Cieszą się one dużą popularnością wśród uczniów.